zondag 9 maart 2008

Hwerom net yn it Frysk?

Tja, dat is de vraag die ik kreeg toen iemand wilde weten waarom ik geen teksten in het Fries op dit weblog zet. Beste mensen: de uitleg is heel simpel: ik beheers de taal slechts passief (lezen en soms verstaan). Spreken en schrijven gaan bij mij dermate knullig, dat ik er niet over pieker om de taal te gaan parodiëren. Laat mij maar lekker in het Nederlands schrijven, dat lukt me wel, het Fries laat ik over aan de experts.
Over Friese experts gesproken: een van hen, Jarigh Renema, heeft in de meest recente aflevering van het genealogysk Jierboekje een kwartierstaat gepubliceerd van mijn voorvader Hette Annes. Ik ben zeer druk bezig om al die gegevens door te nemen, dus heb ik wat weinig tijd voor dit weblog. Maar... ik kom zeker op dit onderwerp terug, eerst nog even langs het archief in Leeuwarden en dan kijken of ik een leuk stukje kan componeren.

Geen opmerkingen: